12 Φεβ 2016

ΛΕΣΧΗ JAZZ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ – JAZZ&TZAZ



Η πρώτη Ελληνική Λέσχη Jazz "στη μέση του πουθενά"
περιοδικό "Jazz&Tzαz"
(τεύχος αρ.131, Φεβρ.2004 σελ.42)


Του Κώστα Δίπλα

Πριν από είκοσι χρόνια περίπου, το 1983, δημιουργήθηκε στην Ελλάδα επίσημα -με καταστατικό ίδρυσης και πράξη δικηγόρου- η πρώτη Τζαζ Λέσχη, η οποία λειτούργησε μέχρι το 1986 στην Καρδίτσα, μια πόλη στη μέση της ηπειρωτικής χώρας, σχετικά απομονωμένη, που εάν δεν ξεκινήσεις με προορισμό την Καρδίτσα, από κάποιο μεγάλο αστικό κέντρο, δύσκολα την συναντάς στον δρόμο σου κατευθυνόμενος για αλλού. Πριν την δημιουργία της Λέσχης Jazz υπήρξαν και αλλού ανά την επικράτεια κάποιες παρόμοιες κινήσεις, αλλά όλες ανεπίσημες και όλες πριν από το 1974. Μπορούμε λοιπόν να μιλάμε, τουλάχιστον, για την "πρώτη Ελληνική Λέσχη Jazz στην μεταπολίτευση". Επιβεβαίωση της "πρωτιάς" αποτελεί εξάλλου και το γεγονός ότι έχει αναφερθεί σαν πρώτη και από τον Κώστα Γιαννουλόπουλο, ο οποίος ήταν κι εκείνος ένας από τους μέντορες της λέσχης.


Η λέσχη ήταν προσπάθεια κάποιων ανθρώπων με μεράκι και πάθος για την jazz. Ο γράφων συνομίλησε με τον Σάκη Μπουρλιάσκο, εμπνευστή της Λέσχης Τζαζ, και τον Χρήστο Καραπάνο, από τους συνιδρυτές της λέσχης και βασικό υποστηρικτή της με υλικό και ιδέες που είχε φέρει μαζί του από την Ιταλία όπου ζούσε μέχρι τότε.

Με αφετηρία την λέσχη, δημιουργήθηκε στην πόλη μια τζαζική κουλτούρα και επίσης ένα αρκετά μεγάλο κοινό -αναλογικά με τον πληθυσμό της πόλης- "γαλουχήθηκε" με τζαζ μουσική. Η δραστηριότητα του καθενός από τους προαναφερθέντες (ο πρώτος διατηρούσε μέχρι πρότινος ένα jazz-oriented δισκοπωλείο για "απαιτητικούς" και ο δεύτερος λειτουργεί ένα jazzpiano-bar ονόματι "πουθενά"), αποτελούσε και αποτελεί πόλο έλξης για το κοινό της πόλης που αγαπά την jazz σε όλες της τις εκφάνσεις. Μέσα από αυτές τις συνομιλίες φάνηκε τόσο το χρονικό της γέννησης της λέσχης και η δραστηριότητά της, όσο και ο ρόλος της στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης. Η λέσχη ιδρύθηκε με 70 εγγεγραμμένα μέλη και σκοπό να φέρνει ζωντανή μουσική, κυρίως jazz αλλά και blues.


Υπήρχαν γραφεία με έντυπο υλικό σχετικό με τη jazz, όπως οι εκδόσεις του Σάκη
Παπαδημητρίου, με τον οποίο είχε και εκτενέστερη συνεργασία η λέσχη. Επίσης, εκεί γινόντουσαν διαλέξεις και αφιερώματα για την jazz και τους μουσικούς της, ενώ κατά διαστήματα γραφόντουσαν και δημοσιευόντουσαν στον τοπικό τύπο άρθρα από μέλη της λέσχης.

Στενοί συνεργάτες της λέσχης Jazz, εκτός του Σάκη Παπαδημητρίου, ήταν οι Κώστας Γιαννουλόπουλος και Γιώργος Μπαράκος και πάνω σε αυτούς τους τρείς στηρίχθηκε η λέσχη jazz.

Η πρώτη ζωντανή εμφάνιση καλλιτέχνη που έφερε η λέσχη ήταν του Πολωνού σαξοφωνίστα Zbigniew Namyslowski όπου κόπηκαν 300-350 εισιτήρια, μεγάλος αριθμός, ενώ οι τακτικοί συμμετέχοντες στις δραστηριότητες της λέσχης ήταν συνήθως γύρω στα 150 άτομα, μαζί με τα μέλη. Αυτή η πρώτη συναυλία ήταν κάτι διαφορετικό για την Καρδίτσα, αφού μέχρι τότε η πόλη δεν είχε κάποια εμπειρία σχετική με τη μουσική αυτή, και ο Δήμαρχος της πόλης έδωσε την άδεια στην λέσχη jazz να φέρνει συγκροτήματα, 'εν λευκώ'.


Από τους πρώτους, ήρθαν ο πρώην-τσεχοσλοβάκος κιθαρίστας Rudolf Dasek, και οι Θεσσαλονικείς Blues Gang (σημερινοί Blues Wire). Μεταξύ άλλων, ήρθαν ακόμα οι: Φλώρος Φλωρίδης, Taya Fisher και Mark Charig (των Soft Machine). Επίσης, στα πλαίσια του φεστιβάλ Praxis που έκανε ο Κ. Γιαννουλόπουλος στην Αθήνα, ήρθε ο Τούρκος περκασιονίστας Okay Temiz, και ήταν η πρώτη φορά που το Praxis επεκτείνεται και στην επαρχία.

"Από τους μουσικούς που έπαιξαν στην Καρδίτσα, αξιοσημείωτη ήταν η εμφάνιση του Τσιλογιάννη -ο οποίος ήταν ο drummer στα Μπουρμπούλια του Δ. Σαββόπουλου- με το quinteto του, ο οποίος και το καταχάρηκε, αφού, έχοντας πάει στην Ολλανδία όπου κι εργαζόταν ως Δημοτικός υπάλληλος καθαριότητας, επιστρέφοντας από την Ολλανδία στην Ελλάδα, φιλοξενήθηκε και εμφανίστηκε για να παίξει πρώτα στην Καρδίτσα και μετά στην Αθήνα" αφηγείται ο Σ. Μπουρλιάσκος, και συνεχίζει: "Ο Σάκης Παπαδημητρίου, ήρθε για ζωντανή εμφάνιση σε δύο συναυλίες, στο Δημοτικό Κινηματοθέατρο και στο πάρκο "Παυσίλυπο", αμέσως μετά την παύση της λειτουργίας της λέσχης όμως, κι αυτό γιατί παρότι ο ίδιος ήθελε να έρθει όσο λειτουργούσε η λέσχη, η συναυλία δεν ήταν δυνατό να πραγματοποιηθεί, κυρίως διότι δεν υπήρχε (!) στην πόλη ανοικτό πιάνο με ουρά για να παίξει όπως συνηθίζει".


Τότε, με πρωτοβουλία της Λέσχης Jazz, η πόλη απέκτησε πιάνο με ουρά. Η λέσχη ζήτησε από το Υπουρείο Πολιτισμού και χρηματοδοτήθηκε για την αγορά ενός ανοικτού πιάνου -στο οποίο και έπαιξε ο Σ. Παπαδημητρίου- ενώ την ίδια περίοδο οργανώνονταν και ο πολιτιστικός τομέας του Δήμου (με επικεφαλής τον Καρδιτσιώτη Διονύση Τσακνή) και χρειαζόταν ένα τέτοιο πιάνο, καλύτερης όμως ποιότητας άρα ακριβότερο, για τις εκδηλώσεις του σε δικούς του, πλέον, χώρους. Τότε, η Λέσχη έδωσε στο Δήμο το μισό ποσό για την αγορά του πιάνου, το οποίο πιάνο τοποθετήθηκε στον Δήμο όπου και χρησιμοποιήθηκε σε διάφορες εκδηλώσεις του.

Το εναρκτήριο λάκτισμα και την έμπνευση για την δημιουργία της Λέσχης έδωσε -κατά κάποιο τρόπο- ο Charles Mingus.


"Ημουνα ροκάς με Hendrix, Rolling Stones, Beatles, Who κλπ. Ακουγα και jazz, αλλά όταν
είδα τον Mingus το '73 να παίζει στην Ιταλία στο festival Umbria Jazz της Perutzia, με μαγνήτισαν οι μουσικές και η λαοθάλασσα, ο κόσμος και ο τρόπος με τον οποίο παρακολουθούσε" αφηγείται ο Χρήστος Καραπάνος. Παλιοί γνώριμοι, οι Χ. Καραπάνος και Σ. Μπουρλιάσκος συναντήθηκαν τυχαία σε περίοδο διακοπών στο Πήλιο, όπου ο δεύτερος έκανε ωτο- στοπ στον πρώτο, και το επόμενο καλοκαίρι πήγε στην Ιταλία, προσκεκλημένος από τον πρώτο για το Jazz φεστιβάλ Umbria στην Perutzia, όπου και συνέλαβε την ιδέα της λέσχης jazz. Εκεί πήγαν μαζί στην αντίστοιχη λέσχη της Perutzia, πήραν αφίσσες, ζήτησαν γνώμες και απόψεις και όταν γύρισαν στην Καρδίτσα, έκαναν μαζί με κάποιους άλλους (αναφέρονται οι: Θωμάς Αλεξανδρόπουλος, Κώστας Καραμανώλης, Γιάννης Μαντούζας, Γιώργος Ξάνθης, Σάκης Παγώνης, Αποστόλης Φαλιάγκας και άλλοι -μακρύς ο κατάλογος- οι οποίοι είχαν και σημαντικότατη συνεισφορά στην μετέπειτα δραστηριότητα της λέσχης) τα πρώτα βήματα με δικά τους έξοδα, βρίσκοντας τα απαιτούμενα μέλη για την ίδρυση συλλόγου-λέσχης και έναν δικηγόρο που έκανε το καταστατικό.

Ο απόηχος από την -βραχεία, ομολογουμένως- λειτουργία της Λέσχης Jazz διατηρήθηκε στην πόλη τα κατοπινά χρόνια με την συνέχιση της λειτουργίας του piano-bar "πουθενά" (που αποτέλεσε το στέκι των πρώην μελών της λέσχης και άλλων τζαζόφιλων) και τις συναυλίες Ελλήνων και ξένων μουσικών, εκεί. Αξιοσημείωτη -ως οι πρώτες συναυλίες του "πουθενά", και όχι μόνο- είναι η σειρά των ζωντανών εμφανίσεων του γκρουπ των ντόπιων μουσικών Τάντου, Παπαθωμά και -όχι πολύ διάσημου ακόμα τότε- Τσακνή. Επίσης, ενδεικτικά αναφέρονται τα ονόματα των: Ν. Καπηλίδη, Γ. Κιουρτσόγλου, Θ. Ρέλλου, Danny Hayes που έπαιξαν εκεί, ενώ σαν παρουσίες-πελάτες στο piano bar πρέπει να σημειωθούν οι David Lynch και John Hammond (ο οποίος εξεπλάγην όταν ακουγόταν συμπτωματικά δικό του κομμάτι στα ηχεία, τη στιγμή που έμπαινε στο μαγαζί) που έπαιξαν σε άλλους συναυλιακούς χώρους της πόλης.

Η Λέσχη Τζαζ γεννήθηκε "μπολιασμένη" με στοιχεία εξωτερικά της πόλης της Καρδίτσας, και με τη σειρά της "μπόλιασε" με jazz καταβολάδες μια γενιά ακροατών της πόλης, που είτε έκαναν πράξη την jazz που έμαθαν, με τη συμμετοχή τους σε μουσικά σχήματα εντός και εκτός των ορίων της πόλης, είτε απλώς διατηρούν συναφή μουσικά γούστα, απολαμβάνοντας αφ' ενός, και διαδίδοντας, τροποτινά, την τζαζ αισθητική αντίληψη αφ' ετέρου.          

New Swing Sextet - Baby Get A Hold On My Heart

Baby Get A Hold On My Heart, το δεύτερο τραγούδι του άλμπουμ με τίτλο The Explosive New Swing Sextet του Αμερικάνικου σχήματος The ...